Po zapadłej na posiedzeniu Rady Administracyjnej Królestwa Polskiego w dniu 19 listopada 1832 roku decyzji o budowie traktu bitego Serock - (Żółtki) Białystok, jako głównego traktu komunikacyjnego na kierunku północno-wschodnim, drogę tę następnie sukcesywnie budowano, oddając ja w swoim głównym zarysie do użytku w dniu 1 stycznia 1835 roku.Trakt ten uznano za „dogodniejszy” od istniejących dotychczas szlaków transportowych Polski północno - wschodniej.
Jak podawał reskrypt Wydziału Skarbowego Sekcji Skarbowej Rządu Gubernialnego Mazowieckiego z dnia 14 lipca 1837 roku „Z powodu zaszłej potrzeby zmienienia dotychczasowego traktu do transportu towarów z Warszawy do Tykocina na Śniadów, Łomżę i Wiznę z przyczyny, iż wybudowana nowa droga od Serocka, przez Wyszków, Ostrów i Zambrów do Tykocina prowadząca, dla transportujących towary i nawzajem jest bliższą i dogodniejszą, raczyła Komisja Rządowa Przychodów i Skarbu na skutek zgodnego przedłożenia tak Rządu Gubernialnego Płockiego jako i Augustowskiego, reskryptem z dnia 10 (22) czerwca r.b. [1837] nr 44 816 zezwolić aby zmiana projektowana od dnia 1 (13) sierpnia r.b. zaprowadzoną i ogłoszoną niebawnie została.”
W konsekwencji, w roku 1837 rząd Królestwa Polskiego uznał (na prośbę władz gubernialnych mazowieckich [płockich] i augustowskich) szlak białostocki za główny korytarz transportowy tego obszaru Polski.
Od tego też dnia, czyli 13 sierpnia 1837 roku, przestała mieć duże znacznie droga prowadząca z Warszawy przez Śniadów i Łomżę.
Powyższa zmiana miała przede wszystkim, w swoim pierwotnym wymiarze, nie tylko znacznie handlowe, co przede wszystkim znaczący wpływ na działalność ekonomiczo- handlową. Jak podawał bowiem w dniu 14 lipca 1837 roku Rząd Gubernialny Mazowiecki , „Czyniąc przeto zadość rozporządzeniu wspomnianemu tejże Komisji Rządowej /.../ poleca komorom celnym guberni /.../, aby poczynając od dnia 1 (13) sierpnia r. b. dla prowadzących towary /.../w listach konwojowych przepisywały nie jak dotąd od Warszawy na Serock, Wyszków i Śniadów, Łomżę i Wiznę, ale na Serock, Wyszków, Ostrów i Zambrów /.../”. Jednocześnie nakazano wprowadzić stosowne zmiany zapisów w obowiązującej taryfie celnej
Powyższa zmiana została też niezwłocznie podana do powszechnej wiadomości, ze szczególnym uwzględnieniem osób zajmujących się handlem, jako najbardziej zainteresowanych nowymi rozwiązaniami faktycznymi i taryfowo-celnymi.
@copyright Marek Rutkowski
Komentarze